Eteisen kattomaalaus
Tässä maalataan rivitaloasunnon eteisen kellertävää kattoa valkoiseksi.Ensin pohjamaali ja sitten kaksi krs.pintamaalia.Kuva vähän epäselvä kun kyseessä hämärä ikkunaton eteistila.Taustalla on tehty oviaukon siirto huoneessa oikealta vasempaa nurkkaa kohti.
Keittokomeron remontti alkamassa
Tässä puretaan keittokomeroa;vanhat kaakelit pois, jonka jälkeen tasoitettiin aluksi.Myöhemmin seinät vielä ylitasoitettiin, maalattiin ja osittain kaakeloitiin keittiön välitilan osalta,sekä lattia laatoitettiin uudestaan.Tämä tila oli yhden opiskelijan näyttötilaisuus kaapistojen asentamisen osalta.Siihen ei sisältyneet siis seinäpintojen purkutyöt, uudelleen käsittelyt,sähkötyöt eikä putkityöt.
Tasoitettua seinäpintaa kaakelien irroittamisen jälkeen,kaakelit irotettiin taltan ja vasaran avulla,kuulosuojaimia sekä hengitys- ja silmäsuojaimia kannattaa käyttää työn aikana.
Seinän maalaustöitä
Tässä aloitettiin kerrostalo kolmion makuuhuoneiden seinien maalausta,lähtötilanne oli melko kirkkaan vihreät ja siniset tehoste- seinät niissä ja maalasimme sitten kaikki seinät paitsi toisen makuuhuoneen päätyseinän valkoisiksi.Hioimme myös kuvassa näkyvät siloiteläiskät aiemmilta remontointi kerroilta hieman tasasemmiksi.Hiontapaperi 80/120.Työt aloitettiin lattioiden ja muiden tarvittavien pintojen hyvällä suojaamisella.
Liimapuulevyjen valmistusta
Vanhan jugend talon rappukäytävän kaide saa hionnan jälkeen uuden kiiltävän mustan maalipinnan.
Asensimme vinyylilaminaattilattian huoneeseen ja käytävään,taustalla pilkahtaa aiemmin purettua keittokomeroa johon tuli myös uudet lattia laatat.Vinyylilaminaatti lattian asennukseen pätee samat säännöt kuin tavalliseenkin laminaattilattiaan eli se asennetaan ns.uivaksi lattiaksi mikä tarkoitta että reunoihin täytyy jättää joka suunnalla n.5-8mm rako,eikä sitä kiinnitetä lattiapintaan kiinni ,mutta alusmuovia ei tarvinnut asentaa alle äänieristystä varten.
Palojen leikkaamiseen käytetään laminaattileikkuria tai esim.pistosahaa.Oven karmit lyhennettiin lattian rajasta sahalla jotta laminaatti mahtuu sisään alle,laite pitää kovaa ääntä, kuulosuojaimia tarvittiin myös.Sahatttujen palojen pois vetäminen oli myös aika työlästä lattian raosta.Vanhan talon lattia listoja ei lähdetty irroittamaan vaan laminaatin päälle tuli ohuet uudet listat.Koska laminaatin pitää pystyä liikkumaan sitä ei pitäisi asentaa kiinteiden kaappien alle.Patteriputkikohdissa mitatan lautaan patterien reikäkohdat ja porataan reiät lautaan jonka jälkeen reikien keskeltä keskikohdasta sahataan vaakaan sekä reikien sivuilta viistosti alas ja reikäpuolikas pala työnnetään patteriputken ja seinän väliin liimataan puuliimalla kiinni takaisin ulospäin tulevaan lautaan,liitoskohta jää patteriputki suojamansetin alle näkymättömiin.
Barokki (1600-1715) Suomessa (1660-1720)
Barokki tyylille on ominaista ylenpalttisen runsas koristeellisuus ja pyöreät kierresorvaukset pylväissä.Tuolit olivat korkeaselkäisiä ja niissä oli rottinkipunoksia.Tyyli kehittyi huippuunsa 1600-luvun lopulla Ludvig XIV:n Versailesissa.Tuolit verhoiltiin nahalla ja paksuilla villakankailla.Uusia huonekaluja olivat seinästä irrallaaan olevat sängyt ja nelikulmaiset pöydät joissa oli paksut päärynän muotoiset pilarijalat.Barokki ajalla suomalaisiin arkkuihin omaksuttiin kukka- ja tulppaanimaalaukset.Huonekalut olivat mahtipontisia ja raskaita ja värjätty ruskeiksi/mustiksi jäljitellen eebenpuuta tai kultaa ja hopeaa.Kierrepylväsvuoteita samettiverhoilla.Väreinä käytettiin vihreää ja punaista.Kristalliskruunut ja posliini olivat yleisiä.Ruotsi-Suomessa vaikutti hillitympi Hollantilais-englantilainen barokki.Ikkunat suurenivat ja ryijyt tulivat maisema- ja raamattuaiheisten seinämaalauksien rinnalle.
Tyylisuunnat
Ennen renesanssia huonekaluja on ollut tunnetusti muinaisesta egyptistä alkaen(2000-1100 eKr.) ja jatkuen Antiikin Kreikkaan ja Rooman aikaan.Antiikin aikakausi hävisi kansaivaellusten alettua 300-500-luvulla ja Rooman valtakunta jakautui kahtia Itä-ja Länsi Roomaan, joka tosin hajosi sotiin.Itä-Rooman kautta tuli bysanttilaisuus ja maurialaiset vaikutteet sisustukseen.Länsimaisen keskiajan ensinmäinen yleiseurooppalainen tyyli oli romaaninen tyyli n.1000-luvun tienoilla.Bysantin taiteesta tuli pyörökaari ja holvaustekniikan syntyminen,sekä suuri avoin takkauuni syntyi myös romaanisella kaudella.Kalusteet olivat raskastekoisia arkkuja(raudoitettuja) ja kaappeja.Arabit toivat ornamentit ja arabeskit (geometrisen tyylittelyn).Suomessa romaaninen tyyli ajoittuu1150-1250-luvulle.1150-luvulla kehittyi gotiikka jota kutsutaan myös suippokaarityyliksi islamin taiteesta peräisin olevan suippokaaren mukaan.Tyylin voimakkain aika oli 1250-1400-luvulla ja jatkui myöhäisgotiikan nimellä renesanssin alkuun asti.
Renessanssi (1420-1560) Suomessa (1550-1670)
Renessanssi alkoi varhaisrenesanssista 1300-luvun Italiassa leviten muualle eurooppaan 1500-luvulla.
Skandinaviaan myöhemmin.Kyseessä oli taide-,kulttuuri- ja aatehistoriallinen murros.Nimi renessanssi merkitsee uudesti syntymistä.Antiikin taiteiden elpyminen ja ihmisen,ajattelun ja maailmankuvan uudistuminen synnytti renessanssin joka löytöretkien ansiosta vaurastutti ruhtinaita, kauppiaita ja pankkiireja italian Firenzessä.Tyypillistä oli antiikin arvojen ihailu kauneuskäsityksissä.Arkkitehtuurissa suositiin päätykolmioita ja pylväitä.Huonekalujen valikoima lisääntyi ja niille oli yhteistä geometrinen perusmuoto,selväpiirteisyys ja suoraviivaisuus.Tuolien rakenne oli ristikkomallinen alaosastaan ja malli oli yleinen suomessa maalaistaloissa ja kaupunkikotien keittiöissä 1800-luvulle asti.Avotakat muuttuivat kaakeliuuneiksi.Sisustuksessa käytetiin peiliovia ja panelointia.Arkkuja suosittiin etenkin morsiusarkkua huoneen sisustuksessa.Kaapit olivat kuvioituaja isoja raskaita renesassikaappeja ja pöydät pitkiä suorakaiteen muotoisia,Vuoteena oli arkkujen ymröimä suorakaiteen muotoinen pylvässänky,joka myöhemmin sai verhot.Seinillä oli raskaita kuvakudoksia.Myös istuinhuonekaluja verhoilttiin nahalla,sametti-ja brokadikankailla sekä villalla ja silkillä,ne kiinnitettiin messinkinastoin päällysteissä.Valaistukseen käytettiin komeita korkeita lattia ja pöytäkynttelikköjä ja kattokynttelikköjä,jotka oli valmistettu hopeasta,messingistä ja raudasta.Löytöretkeily toi kultaa,hopeaa,lasia ja fajanssia renessanssikoteihin.Lusikan,haarukan ja veitsen käyttö ruokailuesineenä yleistyi renessanssin aikana euroopassakin.Koriste-esineinä tuotiin jalokiviä,helmiä,simpukoita,koralleja ja harvinaisa linnunmunia Amerikasta ja Intiasta.
Seinillä oli myöstauluja ja tapetteja.Lattiat olivat marmoria,koristeltuja ja mosaiikkeja ja peitetty itämaisilla matoilla.Suomessa Turun linna sisustettiin renessansssin ajalla.
Renessanssi alkoi varhaisrenesanssista 1300-luvun Italiassa leviten muualle eurooppaan 1500-luvulla.
Skandinaviaan myöhemmin.Kyseessä oli taide-,kulttuuri- ja aatehistoriallinen murros.Nimi renessanssi merkitsee uudesti syntymistä.Antiikin taiteiden elpyminen ja ihmisen,ajattelun ja maailmankuvan uudistuminen synnytti renessanssin joka löytöretkien ansiosta vaurastutti ruhtinaita, kauppiaita ja pankkiireja italian Firenzessä.Tyypillistä oli antiikin arvojen ihailu kauneuskäsityksissä.Arkkitehtuurissa suositiin päätykolmioita ja pylväitä.Huonekalujen valikoima lisääntyi ja niille oli yhteistä geometrinen perusmuoto,selväpiirteisyys ja suoraviivaisuus.Tuolien rakenne oli ristikkomallinen alaosastaan ja malli oli yleinen suomessa maalaistaloissa ja kaupunkikotien keittiöissä 1800-luvulle asti.Avotakat muuttuivat kaakeliuuneiksi.Sisustuksessa käytetiin peiliovia ja panelointia.Arkkuja suosittiin etenkin morsiusarkkua huoneen sisustuksessa.Kaapit olivat kuvioituaja isoja raskaita renesassikaappeja ja pöydät pitkiä suorakaiteen muotoisia,Vuoteena oli arkkujen ymröimä suorakaiteen muotoinen pylvässänky,joka myöhemmin sai verhot.Seinillä oli raskaita kuvakudoksia.Myös istuinhuonekaluja verhoilttiin nahalla,sametti-ja brokadikankailla sekä villalla ja silkillä,ne kiinnitettiin messinkinastoin päällysteissä.Valaistukseen käytettiin komeita korkeita lattia ja pöytäkynttelikköjä ja kattokynttelikköjä,jotka oli valmistettu hopeasta,messingistä ja raudasta.Löytöretkeily toi kultaa,hopeaa,lasia ja fajanssia renessanssikoteihin.Lusikan,haarukan ja veitsen käyttö ruokailuesineenä yleistyi renessanssin aikana euroopassakin.Koriste-esineinä tuotiin jalokiviä,helmiä,simpukoita,koralleja ja harvinaisa linnunmunia Amerikasta ja Intiasta.
Barokki (1600-1715) Suomessa (1660-1720)
Barokki tyylille on ominaista ylenpalttisen runsas koristeellisuus ja pyöreät kierresorvaukset pylväissä.Tuolit olivat korkeaselkäisiä ja niissä oli rottinkipunoksia.Tyyli kehittyi huippuunsa 1600-luvun lopulla Ludvig XIV:n Versailesissa.Tuolit verhoiltiin nahalla ja paksuilla villakankailla.Uusia huonekaluja olivat seinästä irrallaaan olevat sängyt ja nelikulmaiset pöydät joissa oli paksut päärynän muotoiset pilarijalat.Barokki ajalla suomalaisiin arkkuihin omaksuttiin kukka- ja tulppaanimaalaukset.Huonekalut olivat mahtipontisia ja raskaita ja värjätty ruskeiksi/mustiksi jäljitellen eebenpuuta tai kultaa ja hopeaa.Kierrepylväsvuoteita samettiverhoilla.Väreinä käytettiin vihreää ja punaista.Kristalliskruunut ja posliini olivat yleisiä.Ruotsi-Suomessa vaikutti hillitympi Hollantilais-englantilainen barokki.Ikkunat suurenivat ja ryijyt tulivat maisema- ja raamattuaiheisten seinämaalauksien rinnalle.
Varhaisrokokoo/Myöhäisbarokki (1715-1730) Suomessa (1720-1770)
Rokokoo (1730-1775) Suomessa (1750-1780)
Rokoo alkoi Ranskassa.Tyyli muuttui siroksi ja epäsymmetriseksi.S-kirjain ja simpukkamainen rocaille kuviointi koristi kalusteita.Värit olivat helmenharmaa,roosa,vaalean sininen ja vaalean vihreä.Kankaissa oli kuvioituja silkkejä.Asunnoissa oli tammi/parketti/lautalattiat.Kalusteina oli sohvat,lipastot,mahapiirongit(uusi tulokas)seurusteluryhmät ja chippendale kalusteet.Kalusteet olivat runsaasti koristeltuja.Suomessakin suosittiin raitatapetteja ja S-muotoon kaartuvia jalkoja tuoleissa,joissa myös istuinkorkeus madaltui.
Huonekalut jotka valmistettiin männystä ja koivusta käsiteltiin muistuttamaan pyökkiä/pähkinäpuuta värjäämällä pinta vaalean/keskiruskeaksi.Istuin päälliset olivat nahkaa,villakangasta/pellavaa joissa oli ruutu/raitakuosi.Suomessa talonpoikaiskalusteiden koristemaalauksen kulta-aika oli 1750-1830.
Usklassismi (176-1860)
-Kustavilaisuus 1775
-Empire 1805-1830
Uuklassismi syntyi Ranskassa ja perustui ankiin ja renessanssin ihailuun.Rokokoon voimakkaasti kaareutuvat muodot suoristuivat menettämättä kuitenkaan sirouttaan.Arkkitehtuurissa palasivat antiikin päätykolmiot,pylväät ja koristeaiheet sekä barokin kupolit.Sisätiloissa suosittiin paneeleita ja pylväitä.
Huonekalut olivat suoraviivaisia,pelkistetympiä ja koristeltuja mm.laakeriseppelein.Kirjoituspöytä lipastot yleistyivät,pinnat olivat vaaleita ja kullattuja.Kuosit olivat raidallisia.Seinämaalaukset olivat antiikin aiheisia ja kukkakoristeltuja.Peilit olivat suorakulmaisia, kampaus ja ompelupöydät olivat suosittuja.
Suomessa vaikutti kustavilaisuus Kustaa III:n mukaan.Antiikin ihannointi näkyi myös kustavilaisuudessa.Väritys oli helmenharmaa/pastellit,punaruskealla jäljiteltiin mahonkia.
Empire eli keisari tyyli sai nimensä Napeleonilta.Empiressä ihailtiin antiikinaikaa sekä Egyptin muinaisuutta.Kalusteisiin tuli raskautta,siivekkäitä voiton jumalattaria,sfinskejä,leijonia ja aarnikotkia.Huonekalut valmistettiin mahongista ja kiillotettiin loistaviksi.Suomessa kustavilaisuudesta kehittyi empire, jossa kalusteet maalattiin valkoiseksi.Pronssilyöttejä jäljiteltiin ja kullattiin.Kaarle Juhanan empiren yleinen tuolityyppi oli pinnatuoli.Pinnasohvasta kehittyi sivusta vedettävä sohva.
Biedermeier (183-1850)
-myöhäisempire
Keisarityyli väistyi Napeleonin myötä ja kodit alkoivat porvarillisiksi..Myöhäisempire muuttui biedermeieriksi joka levisi saksasta suomeen.Kalusteet olivat mahonkisia.Pöydissä oli mm. iso koristeellinen jalka.Peili oli siro suorakaiteen muotoinen.Empiren suorat linjat muuttuivat pyöreiksi.Pienet koriste esineet tulivat muotiin.Värisävyt muuttuivat tummiksi.Tekstiilejä käytettiin runsaasti tyynyjä,mattoja ja verhoasetelmia.Tuolien selkänojissa oli kaarevaa pyöreyttä ja selkänojassa usein poikkipuu.Kalusteet yleistyivät ja sisustuksessa tavoiteltiin mukavuutta,edullisuutta ja käytännöllisyyttä.
Kertaustyylit (1850-1890)
-Uusrenessanssi
-Uusbarokki
-Uusrokokoo
-Myöhempi uusklassismi
-Uusgotiikka
Kertaustyylien aikana alettiin koneellisesti valmistamaan huonekaluja.Kertaustyylin aikana sekoitettiin erityylejä keskenään asunnon eri huoneissa.
Uusrenessanssi (1860-1890)
Ruokasaleissa joissa oli astiakaappi ja jatkettava iso ruokapöytä korkea selustaisine tuoleineen oli tyypillistä sisustamista.Suosikkikaluste oli paneelidivaani, jonka sai muutettua vuoteeksi taipuvien käsinojien ansiosta. Tammi,pähkinä ja mahonki olivat materiaalit tummiksi käsiteltyinä
Uusbarokki (1880-1890)
Uutta olivat aikaisempaa pienemmät astiakaapit ja senkit sekä jousitetut sohvat.Väriasteikko vaaleni tummanruskeasta keskiruskeaan.Rottinki säilyi istuimissa ja selkänojissa.
Uusrokokoo (1830-1890)
Suosituin tyyli.Tuli Suomeen 1840-luvulla Pietarista.Verhoilua käytettiin paljon mm.umpeen verhoillut emma-kalusteet.Puupinnat petsattiin tummiksi ja ne lakattiin kiiltäviksi.Käytettiin myös paljon isoja viidakkomaisia viherkasveja mm.palmuja ja traakipuita.
Myöhempi uusklassismi (1850-1890)
Ruotsissa tuli uudelleen Kustavilaisuus.Uutta oli mustan sävyiset puuosat.Väreinä olivat sininen,punainen,vihreä ja kulta.Salonki tyylejä suosittiin ja kankaat olivat samoja ikkuna- ja oviverhoissa ja tapeteissa.
Uusgotiika (1830-1890)
Korkeat suippokaariset muodot mm.pilvenpiirtäjissä,kaappien ovissa ja tuolien selustoissa sekä kaappikelloissa.
Jugend (1890-1915) Suomessa (1900-1920)
Kehittyi euroopassa.Pelkistetty tyyli johon kuului tummat sävyt ja ornamenttien käyttöä.Puuta käytettiin joko tummaksi petsattuna tai oman värisenä.Kalusteet olivat suoralinjaisia ja selkäisiä.Amerikasta tuli mm.Tiffany varjostimet.Suomessa jugend-tyylisuunta liityi kansallismielisyyden kohottamiseen taiteen keinoin.
.
Art deco (1920-
Syntyi Pariisissa.Jugendia kevyempi linja.Kontrasti väritys esim.musta/valko ja graafiset linjat ja kuvioinnit.
Funktionalismi (1920-
Yhteiskunnallinen tasa-arvo ajattelu pohjalla.Suunnittelu linjat muuttuivat pysty-vaakasuora linjoiksi sekä geometrisiin muotoihin.Vanerin käyttö lisääntyi.Suomessa Alvar Aalto aloitti huonekalu suunnittelun.Huonekaluja alettiin valmistaa enemmän asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin.Sodan jälkeen Tanskasta tuli edelläkävijä huonekalu suunnittelussa.Värimaailma oli musta,valkoinen,harmaa ja perusvärit.
Kalusteen pintakäsittely;maalaus
Lähtötilanne oli kirpputorilta ostettu lasten puutuoli,joka oli alunperin punainen ja joku oli kuultomaalannut sen kevyesti valkoisella ts.yksi kerros maalia ja tuoli oli vaaleanpunainen sävyltään.Ajatuksena oli tehdä tuolista yöpöytä/kukkapöytä.
Pesin tuolin aluksi maalipesulla,huuhtelin ja kuivasin sen.Sen jälkeen hioin 80 hiekkapaperilla ja kaavin joitain kohtia.
Pohjamaali oli Tikkurilan Helmi kalustemaali,valkoinen,vesiohenteinen ja helposti levittyvä,ehkä liiankin kun tuli jonkun verran valumia joita sai olla hiomassa pois.Kittausta ei ollut juuri lainkaan pikkutuolissa.Hioin kittauksen ja pohjamaalin jälkeen 120:lla tuolia.Pohjamaali kuivui 5h ennen pintamaalausta.
Pintamaalina oli Tikkurilan Helmi kalustemaali,sävytettynä Y441,kiiltävä,vaalean sinivihreä sävy.Maali levittyi helposti ja käytin pelkästään tekokuituista sivellintä.En ohentanut pohja enkä pintamaalia yhtään.Välihionnan (120 hiekkapaperivahvuus)jälkeen maalasin toisen kerroksen vielä.
Lopputuloksena tuli ainakin tasaisempi väritys ja vahva pinta tuolille.
Betonilattian maalaus
Lähtötilanne on pikkupätkä n.1-1,5m2 eteisen/varastotilan lattia,jonka olen hionut erittäin karkealla kivi/metallihiomapaperilla käsin ja osittain koneellisti(tasohiomakone) apuna.Hionnassa tarvitaan polvisuojuksia,hengityssuojaimia ja työhanskoja, sekä teollisuuspölyimuria.Hionta sujui helpommin kuin odotin, koska sain tarpeeksi karkean hiomapaperin ostettua.(8-20).
Maalina oli Betolux liuotin ohenteinen maali ja siinä pitikin pohjamaalaus tehdä 20-25% ohennettuna lakkabensiinillä.Betolux oli hyvin juoksevaa jo lähdössä ja olin sävyttänyt sen vaaleaharmaaksi 2115 sävy,kiiltävä, tikkurilan lattiavärikartasta,Kun lisäsin siihen ohenteen oli se hyvin nestemäistä.Levitin maalin telaamalla lattiaan.Lattia saa kuivua vrk:n.Pintoja ei tarvinnut ympäristöstä suojata koska suunnitemissa on maalata ja remontoida viereisissä huoneissa ja esim. kuvassa näkyvät paneelit maalataan myös uudelleen vaaleammiksi.Maali levittyi hyvin pintaan telaamalla.
Oven maalaus
Lähtötilanne on saranoiltaan nostettu eteisen ovi vanhasta puutalosta,maalan sitä tason päällä, jolloin työhön menee hieman enemmän aikaa kun maalaan puolet erikseen.Kuvassa näkyy maalaustyö tarvikkeita,ovi on aiemmin maalattu tod.näköisesti liuotinohenteisella maalilla,Teen pohja maalauksen valkoisella otexilla ja pintamaalauksen maalarinvalkolakalla.Sivellin oli 100mm kevyt ja ohut, tasaisen pinnan jättävä, kalusteisiin hyvin sopiva.
Ovi sai pesun,kittauksen ja hiontojen jälkeen kiiltävän valkoisen maalarinvalkolakalla maalatun pinnan.
Väliseinän rakentamisen harjoittelua.
Koulun alakerrassa harjoiteltiin kipsilevyseinän/huoneen/ väliseinän rakentamista.Joten aloitin homman purkutöillä eli purin jonkun vanhan "kopin" ensin pois,että sain tilaa rakentaa omani.Sorkkaraudalla ja vasaran avulla sekin hoitui.Uusi kehikko rakennetaan kertopuusta ja aloitetaan mittaamalla ja sahaamalla laudat oikean pituiseksi ja ne porataan(kiviporan harjoittelua) ja ruuvataan/taltataan kivilattiaan kiinni.Aloitus laudat asennetaan juoksevaksi kulmien osalta(ei jiiriin).Pysty laudoitukset tehdään 60cm päähän toisistaan,sillä kipsilevyn leveys on 120cm ja näin jaollisuus menee oikein.Oviseinän kohdalla leveys voi olla eri.Ruuvin vääntimen käyttö tulee tässä homassa tutuksi.Kaikki kulmat täytyy myös mittauksella tarkistaa alusta alkaen suorakulmaan meneviksi,jotta kopista tulee suora.Kun yläjuoksut on tehty voidaan alkaa asentamaan kipsilevyjä seinään.Kulmat on alhaalta myös tuettu apupalkeilla jotta pysyvät suorakulmassa.Oviaukon yläpuolelle tulee myös kehikkopuut ovea varten.
Oven karmit kootaan maassa ja nostetaan paikoilleen kokonaisena ja ruuvataan paikoilleen.Suorakulmaisuus täytyy myös tarkistaa ja käyttää tarvittaessa tukikapuloita väleihin.Oven asennuksessa tarvitaan myös nostoapua.Oven on oltava myös sillätavalla suorassa, että menee normisti kiinni,sekä ei liiku itsekseen vaan pysyy paikoillaan raollaan ollessa.
Tässä on jo aloitettu saumalaastin levitys.Ensin levitetään laasti kerros kaikkien ruuvien päälle,sitten saumakohtiin ja sen jälkeen asetellaan ylhäälle veteen kevyesti kostetettu saumanauha ja vedetään se kevyesti alas lastan avulla kiinni pohjalaastiin ja sen jälkeen peitetään nauha kevyellä kerroksella laastia päälle.Nurkkien tasoitus oli kaikkein haasteellisinta,niissä kannatta käyttää kulma nauhaa niin pääsee helpoimmalla laastituksessa ja tasoituksessa.Kuivumisen jälkeen hiotaan tasaiseksi ja tasoitetaan tarvittaessa lisää.Lattia suojattiin myös tässä vaiheessa.
Kuvassa seinät on jo pohjamaalattu,tumma pläntti ei ole maalamaton kohta vaan kuvausvarjo.Kirkkaat työmaa valot tulevat tarpeeseen maalaushommissa.Pohjamaalauksen jälkeen maalasin kaksikerrosta seinämaalilla.
Tässä maalaus on tehty loppuun.Maaleissa kannattaa suosia halpismaalien sijaan pigmennttiä enemmän sisältäviä maaleja joiden peittävyys on silloin parempi ja maalauskertoja voi olla vähemmän.
Nurkat tulivat myös tasaisiksi kaikesta epätasaisuuksista ja raoista huolimatta.Tilohin tuli kesäksi putkiremontti ja jouduimme alkaa purkamaan koppejamme remontin tieltä pois,joten en ehtinyt kopin tapetointia ja lattialaminaatin asennusta vielä harjoittelemaan,mutta tulihan opittua välisenän rakentamisesta alkeet kuitenkin.Keskimäärin jokainen tekee 1-3 koppia harjoitteluna,riippuen tietysti aikaisemmista ja kehittyvistä taidoista/työkokemuksesta.Näytön tekisin itse ehkä vasta kolmannella kopilla.Syksyllä valmistelin(työharjoittelun ohessa) ensinmäistä näyttöäni pintakäsittelyn osiossa suoritusta vaille valmiiksi.
Toimistohuoneen seinien maalaus
Lähtötilanne oli n.10m2 toimistohuone jossa oli melko siistit vaalean keltaiset lastulevyseinät,mutta yhdessä kohdassa oli revittty jokin ilmoitustaulu irti ja seinäpinta oli rikkoutunut ja se piti tasoittaa,seinät ja patteri maalattiin valkoiseksi.Lisäksi toiselle seinälle tuli teknoksen värikartasta limenvihreä osatehosteseinä koska seinä korkeus oli yli 3m eikä tarvetta ollut koko seinän maalaukseen limellä.
Limeä
Lipaston maalaus
Lahjoituksena saatu lipsto oli maalattu jo kerran aiemmin ohuesti tummahkolla harmaalla kiiltävällä maalilla,mutta tavoite oli saadaa vaaleampaa sävyä ja maalattiin uudestaan kalkkimaalilla,sävy oli Chalky finish Duck Egg,vaalean vihertävä mattapinta.Kalkkimaali ei tarvitse pohjatöitä,mutta hioin siitä huolimatta kevyesti ja käytin puukittiä koloihin,kittauksen on annetava kuivua seuraavaan päivään ja kittaushionnan jälkeen maalasin vesi ohennenetulla kalkkimaalilla kerroksen ja sitten paksumalla toisen kerroksen.Siveltimenä voi käyttää 100mm ohutta kaluste keinokuitu(vesiohenteiset maalit) sivellintä se jättää tasaisen jäljen.Maali on todella riittoisaa,pieni 125ml purkki(7,90e) riitti kun en maalannut takaseinää jonka voi maalata erikseen kaluste pohjamaalilla tosin kalkkimaali olisi riittänyt siihenkin pikkupurkista.Kalkkimaali on hyvin peittävää ja helposti levittyvää kunhan ei ohenna liikaa,ettei tule valumia liikaa.Maali kuivuu nopeasti ja uusinta kerroksen voi maalata jo 4t kulttua.Lopuksi hioin kulmia ja pinnan voi vielä vahakäsitellä halutessaan.Nupit voi vaihtaa messinkisiin, jolloin saa enemmänkin uusvanhan ilmeen vintage-tyyliin.
HABITARE 2018
Messuilla tuli kierreltyä ensinmäistä kertaa vaan ei viimeistä toivottavasti sillä nähtävää oli senverran paljon että varattu pari tuntia ei ensinkään riittänyt kaiken näkemiseen.Joitain kuvia sain sentään napsittua kuitenkin.
Keittiökokonaisuuden(Noblessa) tapetti kiinnitti huomiota
Honka mökkien/kontin sisustaa
Alla SERA HELSINKI joka tukee etiopialaisia naisia työllistämällä heitä käsitöiden parissa.Tuotteet on valmistettu ekologisesti etiopiassa.
Kierrätys teemaa yksiössä.
Tikaulla oli mielenkiintoinen osasto
Pentikin poroja yläkuvassa
Alla Vallilan osastoa
Uusia suunnittelijoita esittelyssä
Italialaisia laattoja ja sitten K-raudan valikoimia
Huonekalusuunnittelua Virosta
Ja alakuva Japanista tekstiilejä
Nuorten suunnittelijoiden osastoilta
Singnalsin osastoilla värikkyyttä ja voimakkaita kuvioita.
Kaunis puupaviljonki
Messuilla oli myös kauppa osasto ja taaempana vintage-kirpputori myyntiä, jossa olisi aikaa viettänyt enemmänkin.
Edullisia mattoja
Kelim tyynyjä Sahras`s shopista joka on turkkilainen ja sijaitsee ruoholahdessa.
DAY:n kivan näköiset bohotuotteet olivat messuhinnoillaan edullisempia.
Talonpoikais antiikkia myös
Alla Suomen käsityön ystävät tekemä ryijy
Lapuan kankurit osastoa
Liiketilan maalaus
Tässä liiketilan pintaremontointia/stailausta "myynti kuntoon" eli katutasossa oleva liiketila oli vapauduttuaan aika kelmeässä kunnossa ja vaati hieman piristystä ilmeeseen.Seinissä oli paljon lohkeamia ja ruuvin reikiä jotka saa kyllä helposti kittaamalla tasaiseksi ja tässä tapauksessa onneksi tapettiseinällä jolloin jäivät sen alle piiloon.Ikkuna seinä ja takaseinä maalattiin tumman harmaalla.Isot kulmaseinät maalattiin mintunvihreällä ja vaaleanturkoosilla ja päälle tehtiin tehoste raita vaalean sinisellä.Yksi seinä tapetoitiin K-raudasta saatavalla edullisella tiilitapetilla.Pinta remontointiin meni n.160e.Yleisilme muuttui melko helposti toisenlaiseksi vaikkakin lattioille ei tehty mitään.